Nu sunt spectacole active pentru acest eveniment!
Sibiu Jazz Festival 2013 - Bilete
Detalii eveniment
Sibiu Jazz Festival 2013
Revista-pivot a jazzului mondial, Down Beat, poarta subtitlul Jazz, Blues & Beyond. Acest slogan e inspirat din modul cum isi prezenta Duke Ellington membrii orchestrei pe scena, drept „beyond category” – adica, in sens larg, dincolo de categorisiri sau etichetari prestabilite. Judecand dupa evolutia Festivalului de Jazz de la Sibiu din ultimii vreo 15 ani, se pare ca orientarea acestuia a luat o ferma turnura spre teritoriile beyond, cosmopolite, luxuriante, intesate de savuroase tentatii, dar si de capcane. Responsabilul acestor deambulari ale spiritul de aventura – prin spatii in care jazzul se reconfigureaza in functie de efervescenta culturala a civilizatiei globalizate – este etern-junele-veteran H.K.J. Schmidt, secondat de fidela sa colega Celi.
Asa cum ne-a obisnuit deja in ultimii ani, festivalul sibian – ajuns in al cincilea deceniu de existenta! – mizeaza si pentru proxima editie pe un program divers si spectaculos, cu extensii periplanetare. Ca atare, spectatorii se vor putea convinge de vitalitatea acestui gen muzical, ce a depasit demult (si cu mult) frontierele genezei sale.
Astfel, de pe puternica scena italiana, vine la Sibiu un cvartet condus de pianistul de origine chiliana Antonio Flinta. Va fi interesant de urmarit cum interactioneaza acesta cu saxofonistul Piercarlo Salvia, contrabasistul Roberto Bucci si bateristul Giuseppe Mavilla, ce-si propun sa realizeze un act de balans intre tehnica interpretativa, referintele la etapele istorice ale jazzului si creativitatea contemporana.
Din Polonia revine la Sibiu Grzegorz Karnas Quintet, o trupa solida, dominata de prezenta cantaretului ce-i da numele. Karnas e un performer vocal capabil sa confere o dimensiune jazzistico-improvizatorica sofisticatei fonetici a limbii sale materne, intr-un insolit tip de parlando rubato cu inflexiuni si contorsiuni vocale completamente imprevizibile.
Drum Kitchen Berlin este o initiativa nascuta in capitala Germaniei in 2007: un mare numar de percutionisti (nu se stie cati vor incapea la Sibiu, dar formula permite pana la 60 de actanti) iau cu asalt spatiile publice ale urbei, dupa un model intim legat de inceputurile jazzului: New Orleans Street Marching Band. „Meniul” bucatariei tobosarilor e adaptat globalizarii actuale, asa incat spectatorii se pot astepta la asalturi din toate directiile – ritmuri jamaicane, indiene, argentiniene, cubaneze, balcanice, etiopiene, garnisite cu accente funk, tango, sau chiar belly dance...
O aparitie oarecum inrudita, dar avand complet alte conditionari geo-culturale, este formatia Seun Kuti & Egypt 80. Trupa provine din Nigeria, unde a reprezentat fundamentul stilului afro-beat creat de legendarul Fela Anikulapo Kuti. Dupa moartea acestuia in 1997, postura de lider a fost preluata de cel mai june dintre numerosii sai fii: Seun Anikulapo Kuti, nascut in 1983. Show-ul inepuizabilei orchestre nigeriene ne apropie de sursele africane ale jazzului, in configuratii actuale. Spectacolul demonstreaza, implicit, cum pe continentul negru sincretismul dintre muzica si dans se mentine viu, insufletit si contaminant.
La fel de tanar precum Seun Kuti, pianistul Omri Mor vine la Sibiu ca reprezentant al micii dar efervescentei scene jazzistice israeliene. Inzestrarea si natura studioasa i-au adus lui Mor, in cinci ani la rand, cea mai importanta bursa oferita de Israel-America Musical Foundation. Repertoriul sau cuprinde diverse stiluri, de la muzica erudita si jazzul clasicizat, pana la variantele latino si afro-cubane, iar in anii din urma s-a preocupat de investigarea asa-numitei muzici andaluse din Nordul Africii. De altfel, formatia pe care o propune actualmente poarta semnificativa titulatura Omri Mor & the Andalou Jazz Project.
Cum se vede, organizatorii se preocupa in continuare sa ne deschida perceptiile spre orizonturi inedite. Pe aceasta linie se situeaza laudabila opera de familiarizare a publicului roman cu imensa creativitate a jazzului din lumea latina, in special pe coordonatele ei hispano-americane. De data aceasta vom avea sansa de a face cunostinta cu „supradotatul poiliinstrumentist” (cum il numeste presa franceza) Carlos Maza. Pianist, ghitarist, flautist, compozitor, investigator al resurselor melodico-timbrale ale continentului sau natal, Maza s-a nascut in Lautaro/Chile, in 1974. Pe cand avea 11 ani, familia sa emigreaza in Cuba, unde tanarul muzician se afirma drept un talent muzical complex, reusind sa contopeasca folclorul latino-american cu jazzul si cu rigorile muzicii clasice. In care dintre proteicele sale ipostaze se va infatisa Maza la Sibiu, ramane de vazut...
Unul dintre ingredientele cele mai picante ale fiestei sibiene din acest an este grupul de ultima ora al imparabilului Omar Sosa: New AfroCuban Quartet. Ideea ce sta la alcatuirea acestei formatii, precum si muzica pe care o anvizajeaza, marcheaza revenirea protagonistului pe taramul – atat de fertil in materie de creativitate artistica – al patriei sale. In fapt e vorba despre trei virtuozi ai jazzului nascuti la Camagüey, in centrul Cubei: pianistul Omar Sosa, saxofonistul Leandro Saint-Hill si bateristul Ernesto Simpson. Cvartetul initiat de Sosa e completat de un alt complice de lunga durata: basistul mozambican Childo Tomas. Repertoriul propus de New AfroCuban Quartet ne va face partasi la o expeditie in traditiile muzicale, dar si cultural-religioase ale Cubei profunde, cu incursiuni prin tezaurul stilistic muzical-coreografic al Insulei Zaharului – son, danzon, bolero, cha-cha-cha, changui – totul remodelat din perspectiva secolului XXI.
In fine, putem anticipa ca prezenta lui Richard Galliano la proxima editie a Festivalului de Jazz de la Sibiu se va inscrie printre (deloc putinele) momente apoteotice din istoria manifestarii. Muzicianul francez – originar din Nisa, spatiu al fertilelor interferente franco-italiene – a reusit sa conduca expresivitatea acordeonului in jazz pe culmi inimaginabile (avand in vedere absenta quasi-totala a acestui instrument din marea istorie a genului). Cu alte cuvinte, un fel de nec plus ultra al stilului creat de Galliano insusi – new musette. Galliano realizeaza, cu fiecare nou concert, o mereu surprinzatoare capodopera vie, in permanenta redevenire si inflorire, pulverizand prejudecati si blocaje ideatice prin simpla ei frumusete.